نکات طلایی در خرید بیمه بدنه

بسیاری از افراد بر این باورند که تهیه بیمه بدنه نیاز به دانش خاصی ندارد و هیچ گونه اطلاعات قبلی در رابطه با این موضوع لازم ندارند. درحالی که اینگونه نیست و اگر به یک سری نکات در خرید بیمه بدنه توجه نشود، می تواند زیان های جبران ناپذیری را وارد نماید و عملاً بیمه نامه بدنه بلااستفاده برای بیمه گذار باشد و همواره باید با مشورت مشاور این بیمه نامه را تهیه نمود.
ما در این مقاله کوشیده ایم تا یک سری نکات طلایی در خرید بیمه بدنه برای وسایل نقلیه ذکر کنیم تا افراد بتوانند با خیال آسوده تری از وسیله نقلیه خود استفاده نمایند و یک پشتوانه مالی قوی که بیمه بدنه باشد را در زمان خسارت داشته باشند.
در ذیل به ترتیب به این نکات طلایی در خرید بیمه بدنه می پردازیم.

فهرست مطالب

1-تطبیق اطلاعات خودرو

اکثر افراد بعد از خرید بیمه حتی اصلا به بیمه نگاه هم نمی کنند. این موضوع می تواند بسیار خطرناک باشد به این دلیل که اگر اطلاعات خودرو شما با اطلاعات خودروی ثبت شده در بیمه نامه تطابق نداشته باشد، در واقع بیمه بدنه برای خودرو شما صادر نشده است و هیچ گونه تعهدی شرکت بیمه گر در قبال خسارت های شما نخواهد داشت.
پس بایستی بعد از اخذ بیمه نامه از شرکت بیمه گر، ابتدا مشخصات خودرو که شامل شماره موتور،شماره شاسی،شماره پلاک و VIN هست را تماما چک کنیم. اگر اشتباهی در ثبت این اطلاعات دیدیم سریعا به شخص یا شرکتی که بیمه نامه را صادر کرده است اطلاع دهیم تا نسبت به تصحیح اطلاعات خودرو اقدام کند.

2-استعلام اصالت بیمه نامه

بعد از آن که اطلاعات خودرو بررسی شد، افراد به راحتی می توانند از اصالت بیمه نامه بدنه خود مطلع شوند.
تمامی بیمه نامه های بدنه ای که توسط تمامی شرکت های بیمه صادر می شود، در سامانه سنهاب بیمه مرکزی ثبت می شود. ثبت بودن بیمه نامه در بیمه مرکزی به منزله عدم اعتبار بیمه نامه می باشد.
تنها کافیست برای اخذ استعلام اصالت بیمه بدنه به سایت بیمه مرکزی در بخش استعلام اصالت بیمه نامه وارد شویم و در آنجا اطلاعاتی از قبیل شماره بیمه نامه و نام شرکت بیمه گر را وارد کنید تا استعلام اصالت بیمه نامه صادر شده برای شما مشخص شود.
در صورتی که استعلام اصالت بیمه نامه در سامانه سنهاب بیمه مرکزی پیدا نشد، بایستی حتما به شخص یا شرکتی که بیمه نامه را صادر کرده است اطلاع دهیم تا مشکل را برطرف نمایند.
در صورتی که قادر به اخذ استعلام اصالت نشدید می توانید با کارشناسان ما تماس بگیرید تا شما را در این امر راهنمایی نمایند.

3-ارزش گذاری درست قیمت خورو

نکته بعدی که نکته بسیار مهمی است، ارزش گذاری درست قیمت خودرو می باشد.
ارزش خودرو در زمان صدور بیمه نامه باید به شکل درست در بیمه نامه ثبت شود. به طوری که نه کمتر از قیمت واقعی خودرو باشد و نه بیشتر از قیمت واقعی خودرو باشد.
یکی از ارکان مهم محاسبه مبالغ در زمان خسارت همین ارزش خودرو در بیمه نامه می باشد که اگر به هر مقدار از ارزش واقعی خودرو در بیمه نامه کمتر ثبت شده باشد به همان نسبت از مبلغ خسارت کسر خواهد شد. بالعکس هرمقدار بیشتر از ارزش واقعی خودرو در بیمه نامه قید شده باشد به میزان ارزش واقعی خودرو خسارت محاسبه خواهد شد.
برای به دست آوردن قیمت خودرو راه های مختلفی وجود دارد از جمله پرس و جو و یا استفاده از سایت های ارزش گذاری قیمت خودرو مانند سایت همراه مکانیک.

4-الحاقیه افزایش سرمایه

در مورد قبلی درباره اهمیت ارزش به روز خودرو در زمان صدور بیمه نامه صحبت کردیم. اما این سوال پیش می آید که آیا اگر در طول مدت بیمه نامه ارزش خودرو افزایش پیدا کرد چه کاری بایستی انجام داد؟
در پاسخ به این سوال شرکت های بیمه دو راه پیش روی بیمه گذاران قرار داده اند.

اول اینکه بیمه گذاران می توانند به هنگام صدور بیمه نامه برای بیمه نامه بدنه خود، پوشش نوسانات هم تهیه نمایند تا اگر در طول مدت بیمه نامه ارزش خودرو با توجه به درصد مشخص شده برای پوشش نوسانات بالاتر رفت، بیمه نامه کامل باشد و در زمان بروز خسارت بیمه گذار متضرر نگردد.
به عنوان مثال فردی که خودروی خودرو را در زمان صدور بیمه نامه 100 میلیون تومان بیمه کرده است و بعد از گذشت چند ماه ارزش خودرو ایشان به 125 میلیون تومان رسیده باشد، اگر پوشش نوسانات 25 % برای بیمه نامه بدنه خود تهیه کرده باشد بیمه نامه بدنه برای این خودرو کامل می باشد و خسارت به طور کامل پرداخت خواهد شد.
البته لازم به ذکر است که پوشش نوسانات در موارد تصادفات مورد محاسبه قرار می گیرد و در خسارت های سرقتی ملاک همان مبلغ درج شده در بیمه نامه می باشد.

راه دومی که شرکت های بیمه در این موارد پیش روی بیمه گذاران می گذارند این است که هر زمان که ارزش خودرو افزایش کرد، برای بیمه نامه الحاقیه افزایش سرمایه زده شود و ارزش خودرو به روز شود تا در زمان وقوع خسارت بیمه نامه تکمیل باشد و بخشی از خسارت به عنوان کم بیمگی کسر نشود.
به عنوان مثال اگر خودرویی با سرمایه 100 میلیون تومان صادر شد و بعد از گذشت چند ماه ارزش آن خودرو به 150میلیون تومان رسید بیمه گذار می تواند سرمایه خودروی خود را با انجام یک الحاقیه افزایش سرمایه بالا ببرد و خیال خود را در این رابطه راحت نماید.

5-پوشش های اضافی بیمه بدنه

همان گونه که می دانیم بیمه نامه بدنه دارای دو نوع پوشش که پوشش های پایه بیمه نامه و پوشش های اضافی بیمه نامه می باشد.
پوشش های پایه بیمه نامه بدنه که جزو لاینفک بیمه نامه می باشد و امکان حذف آنها وجود ندارد.(در بخش بیمه بدنه کاملا پوشش ها توضیح داده شده است)
اما در بیمه بدنه پوشش های اضافی کامل کننده و تکمیل کننده پوشش های پایه می باشند که هر کدام از آنها می تواند در نوع خود مهم تلقی شود.
به عنوان مثال اگر برای خودرویی پوشش اضافی سرقت درجا اخذ نشود و تنها بیمه نامه دارای پوشش سرقت کلی خودرو که از پوشش های پایه بیمه نامه بدنه می باشد را داشته باشد، اگر سارق بدون به حرکت درآوردن خودرو اقدام به سرقت کامپیوتر خودرو را نماید شرکت بیمه هیچگونه خسارتی را پرداخت نمی کند.
و یا اگر به هنگام بارش تگرگ به سقف خودرو آسیب جدی وارد نماید، اگر پوشش بالایای طبیعی برای بیمه نامه اخذ نشده باشد شرکت بیمه هیچگونه خسارتی را پیداخت نمی کند.
پس بایستی تا جایی که امکان دارد برای مورد بیمه بسته به شرایط محیطی و اقلیمی تمامی پوشش های اضافی نیز خریداری شود تا اینکه دیگر خیال بیمه گذار در رابطه با جبران خسارت های وارده به خودروی خود راحت شود. هرچه بیمه نامه کامل تر صادر شود در زمان بروز خسارت روند دریافت خسارت بسیار ساده تر خواهد بود و این می تواند به نفع بیمه گذار باشد.

6-پشتیبانی خسارت

و در آخر مهم ترین بخش این مقاله پشتیبانی خسارت بیمه بدنه می باشد.
تمامی افراد اقدام به انجام بیمه بدنه می کنند تا بتوانند زمانی که خودروی خود به خسارت خورد از شرکت بیمه جبران خسارت کنند و به نوعی مال و اموال خود را حفظ نمایند.
از مرحله صدور گرفته تا مرحله دریافت خسارت همواره ما نیاز به راهنمایی ها و مشاوره های افراد متخصص در این حوزه داریم تا بتوانیم کلیه کارهای بیمه ای خودمان را به بهترین نحو انجام دهیم.
به عنوان مثال زمانی که تصادف رخ داد و خسارت بالایی به وجود نیامده باشد شرکت بیمه بدون کروکی خسارت را پرداخت نماید و
شرایط مشخص در خصوص الزام کروکی برای پرداخت خسارت داشته باشند.

پس بنابراین در ابتدا بایستی از یک شرکت بیمه مناسب از نظر پرداخت خسارت بیمه نامه بدنه را تهیه نمود. در ادامه با انتخاب یک نماینده و مشاور کاردان  بیمه نامه بدنه مناسب تهیه نمود.

نمایندگی صومی کد 26634 شرکت بیمه آسیا با بیش از بیست سال سابقه در حوزه بیمه نامه های بدنه هم در حوزه صدور و هم در حوزه خسارت آماده خدمت رسانی به همه ی عزیزان می باشد. همه ی عزیزان می توانند جهت مشاوره بیمه بدنه با شماره تماس های درج شده در سایت تماس بگیرند. 

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
تازه‌ترین
قدیمی‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها