آیا برای دریافت خسارت بیمه بدنه نیاز به کروکی است؟

آیا برای دریافت خسارت بیمه بدنه نیاز به کروکی است؟

مقدمه

برای همه ی ما کروکی واژه آشنایی است و تصور می کنیم برای هر تصادفی که اتفاق می افتد برای اخذ خسارت بیمه بدنه از شرکت های بیمه ای از جمله شرکت بیمه آسیا دریافت کروکی لازم می باشد درحالی که اینطور نیست و در خیلی از موارد شرکت بیمه آسیا بدون کروکی هم خسارت پرداخت می کند تنها کافیست شناسایی کنیم که با توجه به تصادف رخ داده نیاز به اخذ کروکی داریم یا خیر!
در این مقاله به طور مفصل در رابطه با انواع تصادفات و نیاز به اخذ کروکی با توجه به شرایط تصادف در ادامه می پردازیم تا به شما کمک کنیم با آگاهی بیشتر بعد از وقوع تصادفات عمل نمایید.

کروکی تصادف چیست؟

 

کروکی در لغت به معنای نقشه یا تصویر تهیه شده از یک منطقه می گویند و در نتیجه کروکی تصادف خودرو به معنای نقشه تهیه شده از یک تصادف رانندگی می باشد.
ترسیم نحوه رخ دادن یک تصادف با درج وضعیت حرکت و برخورد خودروها به همراه جزئیات زمانی و مکانی از جمله ساعت و تاریخ وقوع حادثه توسط مأمور راهنمایی و رانندگی کروکی تصادف خودرو می گویند.

انواع کروکی تصادفات

الف)کروکی سازشی

این کروکی زمانی استفاده می شود که بین طرفین حادثه در خصوص تعیین مقصر و زیاندیده اختلافی وجود نداشته باشد و به عبارتی سازش کرده باشند و همچنین خسارت فقط از نوع مالی باشد و خسارت جرحی و یا فوتی نباشد و همچنین در صورتی که میزان خسارت از سقف تعهد مالی بیمه نامه مقصر بالاتر نباشد.

ب)کروکی غیرسازشی

این کروکی هم زمانی استفاده می شود که اختلاف نظر بین طرفین تصادف در خصوص تعیین مقصر وجود داشته باشد و همچنین زمانی که تصادف منجر به جرح و یا فوت شده باشد و همچنین در صورتی که خسارت وارده بالاتر از سقف تعهد مالی بیمه نامه مقصر باشد.

نحوه اخذ کروکی چگونه است؟

بعد از وقوع تصادف اولین اقدام حفظ آرامش و خونسردی می باشد سپس در صورتی که خودروها قابل حرکت باشند با تهیه چند عکس با تلفن همراه خود از تصادف صورت گرفته خودروها را به طرفی از خیابان جابجا می کنیم تا هنگامی که مأمور راهنمایی و رانندگی به محل حادثه رسید خودروها را به عنوان سد معبر جریمه ننماید(البته در صورتی که تصادف جرحی باشد و خسارت جانی به کسی وارد شده باشد موقعیت خودروها تا رسیدن پلیس و اورژانس نبایستی تغییر کند).
سپس با شماره تلفن 110 یا 120 تماس می گیریم تا مأمور راهنمایی و رانندگی به محل اعزام شود.بعد از رسیدن مأمور راهنمایی و رانندگی به محل حادثه با بررسی و ارزیابی وضع تصادف مقصر و زیاندیده را مشخص می کند و در صورت نیاز کروکی سازشی و یا ناسازشی را ترسیم می نماید و یک نسخه به زیاندیده و یک نسخه هم به مقصر می دهد.

نحوه اعتراض به کروکی

اعتراض به رأی افسر راهنمایی و رانندگی بایستی در دادگاه و مراجع قضایی مطرح شود بدین صورت که راننده معترض دادخواست اعتراض به کروکی تصادف را به همراه کلیه اطلاعات مرتبط با تصادف به دادگاه ارائه و شکایت خود را مطرح کند.قاضی پرونده در صورت صلاحدید درخواست کروکی مجدد توسط یک تیم کارشناسی متخصص را صادر می کند و رأی نهایی با توجه به بازبینی های صورت گرفته صادر خواهد شد.

نحوه اخذ کروکی بعد از گذشت زمان از وقوع حادثه چگونه است؟

گاهی ممکن است به دلیل عدم آگاهی و یا قصور اقدام به اخذ کروکی بعد از وقوع تصادف ننماییم و به هنگام مراجعه به دادگاه و یا شرکت بیمه متوجه شویم کروکی مأمور راهنمایی و رانندگی جزو مدارک اصلی می باشد و بدون آن قادر به انجام و پیشبرد کارها در مراجع قضایی و یا شرکت بیمه نیستیم.
در اینصورت دو حالت پیش می آید.حالت اول در صورتی است که به هنگام وقوع تصادف مأمور راهنمایی و رانندگی به محل تصادف اعزام شده و کروکی برای خسارت به وقوع آمده تنظیم نکرده است.در این حالت می توانیم با درخواست مجدد از  سازمان راهنمایی و رانندگی مربوطه و مأمور راهنمایی و رانندگی مربوطه اقدام به اخذ کروکی نماییم.
حالت دوم درصورتی است که هنگام وقوع تصادف با واحد پلیس راهنمایی و رانندگی تماس گرفته نشده باشد و مأمور راهنمایی و رانندگی به محل اعزام نشده باشد. در این حالت ابتدا فرد متقاضی به دادگاه مراجعه می کند و بعد از نوشتن عریضه و تحویل به دفاتر قضایی،به شورای حل اختلاف مراجعه می کند و بعد از کارشناسی های مربوطه گزارش کروکی اخذ خواهد شد.

نحوه استعلام کروکی ثبت شده چگونه است؟

اگر تصادف کرده باشیم و کروکی تصادف نیز با کد ملی ما ثبت شده باشد می توان برای استعلام تصادف خود و کروکی تصادف به سایت راهور و آدرس estelam.rahvar120.ir مراجعه نماییم.در صفحه اصلی با کلیک بر روی گزینه خدمات می توانیم به بخش استعلام تصادفات رانندگی وارد شویم.در این صفحه تنها کافی است شماره VIN خودرو خود را وارد نماییم و بعد کروکی ثبت شده خود را مشاهده نماییم.
ممکن است تصادفات با کروکی سازشی در سامانه بارگزاری نگردد و بهتر است در این رابطه با مأمور راهنمایی و رانندگی مربوطه هماهنگی به عمل آوریم.

در چه شرایطی برای اخذ خسارت بیمه بدنه حتما بایستی کروکی تهیه شود؟(شرایط خاص)

هرگاه هرکدام از شرایط زیر در تصادفات اتفاق افتاد حتما بایستی کروکی از افسر راهنمایی و رانندگی دریافت شود و مدرک کروکی جزو مدارک اصلی برای دریافت خسارت از شرکت بیمه آسیا می باشد.

  1. برخورد با خودرو نظامی
  2. تصادفات زنجیره ای و مابین چند خودرو
  3. تصادف با شخصی که گواهینامه یا بیمه نامه ندارد
  4. تصادف با غیر مقیم در شهر
  5. علت حادثه عبور از چراغ قرمز باشد
  6. تصادف یا شیء ثابت
  7. تصادف شاخ به شاخ
  8. تصادف با موتور سیکلت
  9. بیمه نامه امسال و سال گذشته پیوسته نباشد
  10. تصادف در فاصله کمتر از 30 روز بعد از شروع بیمه نامه
  11. تصادف منجر به فوت یا جرح
  12. تصادف ناشی از حرکت دنده عقب
  13. تصادف با خودرو سنگین(کامیون،اتوبوس،مینی بوس و…)
  14. تصادف برای مرتبه دوم به بعد(در طول مدت بیمه نامه بدنه برای بار دوم به بعد تصادف رخ دهد)
  15. علت تصادف گنگ و مشکوک باشد
  16. تصادف با خسارت بالای 11میلیون تومان

 

دسته بندی انواع تصادفات از نظر بیمه

اگر بخواهیم تصادفات را از منظر بیمه به دو دسته تصادفات سبک و سنگین تقسیم بندی کنیم تصادفات با خسارات مالی زیر 11 میلیون تومان تصادف سبک تلقی می شود و تصادفات با خسارات مالی بالای 11 میلیون تومان تصادف سنگین تلقی می شود.اقداماتی که باید بعد از تصادفات سبک و تصادفات سنگین انجام دهیم متفاوت از همدیگر می باشد.در ادامه به بررسی کامل تصادفات سبک و سنگین و نحوه اخذ خسارت بیمه بدنه در اینگونه تصادفات می پردازیم.

نحوه دریافت خسارت بیمه بدنه در تصادفات سبک چگونه است؟

همانگونه که در بالاتر اشاره شد تصادفات با خسارت زیر 11 میلیون تومان تصادف سبک تلقی می شود.در این گونه تصادفات اگر برای مرتبه اول قصد استفاده از بیمه بدنه و دریافت خسارت را داشته باشیم اگر تصادف وقوع افتاده جزو 16 شرایط خاص ذکر شده برای لزرم کروکی نباشد می توانیم بدون کروکی و بدون دردسر به اداره خسارت  شرکت بیمه آسیا مراجعه نماییم و بعد از ارزیابی خسارت توسط کارشناس خسارت و بازسازی خودرو،خسارت پرداخت خواهد شد.
اگر تصادف به وقوع افتاده در این شرایط جزو یکی از 16مورد شرایط خاص ذکر شده در بالا بود حتما بایستی کروکی اخذ شود و بعد از تشکیل پرونده در واحد خسارت و انجام بازرسی های لازمه خسارت پرداخت خواهد شد.

نحوه دریافت خسارت بیمه بدنه در تصادفات سنگین چگونه است؟

تصادفات با خسارت بالای 11میلیون تومان خسارت تصادفات سنگین تلقی می شود.در اینگونه تصادفات تحت هر شرایطی بایستی کروکی اخذ شود و برای اخذ خسارت به صورت کامل کروکی جزو مدارک اصلی جهت تشکیل پرونده خسارت در واحدهای خسارت بیمه آسیا می باشد.
اگر تصادف وقوع افتاده جزو 16 مورد خاص ذکر شده در بالا نباشد بعد از تشکیل پرونده در واحدهای خسارت و ارزیابی خسارت توسط کارشناس خسارت و همچنین بازسازی خودرو،خسارت در وجه بیمه گذار یا مالک پرداخت خواهد شد.
و اگر تصادف وقوع افتاده جزو 16 مورد خاص ذکر شده در بالا باشد خسارت بعد از بازرسی های مربوطه در وجه بیمه گذار پرداخت خواهد شد.

 

مدارک لازم جهت دریافت خسارت بیمه بدنه بدون کروکی چیست؟

  • کارت خودرو
  • گواهینامه
  • کارت ملی
  • سند خودرو در صورت نیاز
  • بیمه نامه شخص ثالث
  • بیمه نامه بدنه

مدارک لازم جهت دریافت خسارت بیمه بدنه با کروکی چیست؟

  • کارت خودرو
  • گواهینامه
  • کارت ملی
  • سند خودرو در صورت نیاز
  • بیمه نامه شخص ثالث
  • بیمه نامه بدنه
  • ارائه کروکی سازشی و یا غیرسازشی
  • ارائه گزارش مقامات انتظامی در صورت وجود